Svar: Fast mad og flasker
15. november 2020
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
I perioder med sygdom er man ofte nødt til at "slække lidt på regler og krav" og gøre det, som fungerer og giver ro, overskud, bedst mulig søvn osv., netop fordi der er tale om en sygdomsperiode. Så lige nu er det sandsynligvis ikke tidspunktet til de store forandringer.
Jeres datter er også stadig kun 7 måneder gammel, og det er først i 8-9 måneders alderen, at hun skal trappes ned til 3 flasker i døgnet. Da hun ikke får en drømmeflaske er det derfor helt relevant, at du bibeholder flasken om formiddagen til hun bliver ældre. Og nærmer hun sig 9 måneder, før hun kan nøjes med 3 flasker, så er det også helt okay. Når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at hendes indtag af mælk også påvirker hendes indtag af skemad og følelsen af at have behov for mere rigtig mad. Netop derfor anbefaler jeg også at give f.eks. drømmeflaske, fordi en flaske der ligger omkring kl. 23 ofte ikke påvirker indtaget af mad dagen igennem. Men det fungerer ikke hos jer, og det er naturligvis også okay. Du skal så forsøge at finde balancen mellem tilbud af skemad og flaske:)
Jeg vil anbefale dig, at du slår morgenmad og formiddagsmåltid sammen og at du lige nu bibeholder flasken før formiddagsluren. Det hjælper din datter med at finde ro og få en god lur, og det er vigtigt, da hun ikke er helt på toppen.
Det er også en rigtig god idé, at du nogle gange vælger at trille tur med barnevognen og giver hende frokost undervejs, fordi det tilsyneladende afleder hendes opmærksomhed og faktisk gør, at hun så spiser noget mere, hvorefter hun så kan sove til middag. Det er også en god prioritering lige nu. Hun skal også have mad for at blive rask og frisk igen.
På samme måde må du gerne aflede hende lidt om aftenen, og se om du kan få 7-10 skefulde i hende, fordi du tydeligt fornemmer, at hendes humør og overskud er lagt bedre, når hun får lidt at spise. Giv hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, lad hende spise lidt imens hun sidder på dit skød og andre gange imens hun sidder i sin høje stol, så situationen på denne måde også ændrer sig lidt. Og lad hende endelig også smage maden fra din tallerken, hvis hun måske synes, at det ser mere spændende ud.
Du har naturligvis ret i, at du skal se på din datters adfærd, når du skal vurdere, hvordan hun har det, og om hun får, hvad hun har behov for af mad og mælk. Det er dog en balance, for som du netop selv skriver, så fornemmer du jo, at hun faktisk ofte har brug for lidt mere, end hun spiser eller selv giver udtryk for at have behov for, og at hun faktisk er meget mere glad, smilende, kontaktsøgende og mere aktiv når hun har spist lidt ekstra mad. Derfor lyder det som om, at du er nødt til at hjælpe hende med at indtage lidt mere - f.eks. også ved at have en fast dagsplan med faste spisetider, fordi det også vil påvirke hendes indre ur og fornemmelse for sult, når det er spisetid.
Du skriver, at hun altid har spist i underkanten af sit behov, men trods dette faktisk ligger på gennemsnittet i sin vægtkurve. Og det tyder på, at hun faktisk optager næringen fra sin erstatning rigtig godt. Hun drikker mindre end sit udregnede behov, men får tilsyneladende tilstrækkeligt til at vokse og følge sin kurve, og det er rigtig godt.
Derfor er det også helt okay, at du gradvist i takt med at hun bliver ældre, forsøger at trappe lidt ned i flaskerne, så hun stadig får sin mælk, men så du også forsøger at skabe plads i maven til mere rigtig mad. Det er dog en gradvis proces, og lige nu er det vigtigt at hun får de 4 flasker i døgnet. Jeg tænker at i takt med, at du fornemmer, at hun også bliver bedre til at spise mere rigtig mad, kan drikke af en kop osv., så vil du naturligt også bedre kunne finde roen i at flasken trappes gradvist ned.
Hvorvidt du kan stole på, at hun selv kan regulere sit behov fuldstændig tvivler jeg på. I hvert fald lyder det ikke sådan lige nu. Det lyder som om, at du er nødt til at skabe en dagsplan og rytme, hvor du hjælper hende med at finde ud af, hvornår det er spisetid, legetid, flasketid og sovetid. Netop for at påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme.
I takt med at hendes indtag af skemad sættes op, hun spiser større portioner og også kan spise hyppigere måltider, og i takt med at hun også bliver bedre til at drikke af en kop, så en del af hendes væskebehov også stilles på denne måde, så vil hendes indtag af mme naturligt sættes ned og antallet af flasker gradvist blive reduceret. Det er dog meget normalt, at børn i starten får skemaden ud over deres vanlige behov for mælk, og på den måde mætter skemaden netop lidt mere, så de f.eks. begynder at kunne sove igennem om natten. Det vil ofte være tilfældet i 6 måneders alderen. Nu hvor jeres datter er blevet 7 måneder, vil det så ofte være sådan, at hun begynder at kunne spise lidt mere skemad, begynder at kunne spise lidt mellemmåltider osv. som så erstatter flasken f.eks. om formiddagen - men igen, det er ikke tilfældet hos jer, og så er det sådan lige nu, det er okay :)
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 04/: Flaske og sover videre, indtil dagen starter måske omkring kl 7.30.
Morgen 8: Havregrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Frugt gives sammen med morgengrøden og ikke som mellemmåltid lige nu.
Formiddag 9.30-10.00: Mellemmåltidet springes lige nu over, da det lyder som om, at hun har svært ved at kapere det og i stedet gives flaske og hun puttes til formiddagslur.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Vand af kop.
Kommer evt. i bad, så hun bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, forbrænder lidt energi og derefter måske er mere klar til flaske og putning til middagslur
Flaske og puttes til middagslur, måske ca. 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkorngrød med frugtmos som topping, og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Grøden erstatter nu flaske på dette tidspunkt.
Springer måske powernappen over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet din mad, og med med mere og mere bid. Suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til nat ca. 19.30-20...
Og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes flaske og sover igen. Jeg ved fra dine tidligere breve, at du ikke giver drømmeflaske :)
Det vil sige, at hos jer vil din datters 4 flasker ligge tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur og om aftenen, før hun puttes.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at jeg er kommet godt omkring dine spørgsmål. Rigtig meget held og lykke fortsat - og god bedring med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske